Jízdu po kruhovém objezdu i víceúrovňovém kruhovém objezdu jsme si už představili, nicméně stále je mezi námi řada řidičů, která má z okružních křižovatek prostě strach, případně jim nerozumí.
Je pravdou, že spousta „kulaťáků“ vychází ještě ze staré koncepce, kdy bylo nenajvýš jedno auto v rodině a provoz podstatně řidší. Dnes je dynamika jízdy úplně jiná, máme na cestách daleko více vozidel, více řidičů a inovace v oblasti křižovatek přichází pomalu, respektive nestíhají turbulentní dobu.
A teď co? Odbočí řidič, nebo pojede rovně? Nezapomněl na blinkr? Moc otázek a málo času na odpovědi.
Jedno chytré řešení nazvané Hasselcirkeln (Hasselův okruh) navrhl už v roce 2021 švédský dopravní analytik a inženýr Sebastian Hasselblom, který jej po diskuzi se švédskými odborníky na dopravu v roce 2022 ještě vylepšil.
Loni v říjnu se ve Švédsku rozhodlo o stavbě pilotních kruháčů Hasselcirkeln (oficiálně jde o průtočně oddělený kruhový objezd), začátkem roku 2025 si projektu všimla některá evropská média, letos v dubnu jej sdílel také ministr dopravy Martin Kupka na síti X.
Hasselcirkeln staví hlavně na tom, že v rámci průjezdu nebude nutné přejíždět z pruhu do pruhu, byť s touto možností kruháč počítá, nikdo totiž není neomylný.
Musíte si jen správné najet (ano, to je teoreticky slabé místo), tedy do pravého pruhu primárně pro jízdu doprava či rovně a do levého pro jízdu rovně, doleva nebo návrat zpět. Ostatně koukněte na Hasselcirkeln na snímku níže.
Prohlédněte si Hasselcirkeln detailně, hlavně vodicí šipky.
Na základě toho, že při průjezdu zůstanete stále ve stejném pruhu, by se měl počet nehod snížit až o 72 % (je zde méně potenciálních míst ke střetnutí) při zvýšení kapacity okružní křižovatky o 22 % ve srovnání s konvenčními víceúrovňovými „kulaťáky“.
Orientaci na kruháči rozhodně dopomáhají čáry, šrafování i ostrůvky, jež řidiče navedou a ukážou jim, kde mohou přejet, kde odbočit a kdy už je pozdě a musí si dát ještě jedno kolečko.
Jde vlastně o hodně přepracovanou verzi turbo kruhových objezdů používaných například v Nizozemsku, ale také u nás. Sluší se tedy upřesnit, že turbo kruháč má dva a více jízdních pruhů, které jsou na okružním pásu uspořádány do spirály. Níže hezké video ukazující, jak po nich jezdit.
Má Hasselův kruháč šanci se rozšířit i za hranice skandinávské země? Ano, má, ale podle nás ne dříve jak za několik let. Musí se totiž v praxi nejdřív osvědčit, vyhodnotit jeho přínos, porovnat jej s jinými typy inovovaných okružních křižovatek. A to se nejspíš bude dít prvně ve Švédsku, odkud pak ostatní státy načerpají data a poznatky.