Zajímavosti

Prodeje nových aut v Česku v roce 1994. Škoda vládla neomezeně.

Automobilový svět zažívá v posledních letech neskutečně turbulentní období. Pandemie koronaviru narušila dodavatelské řetězce, což ovlivnilo výrobu a dodávky aut, na která někteří zákazníci čekali klidně několik let. Prodeje silně ovlivňují také emisní normy a regule v praxi vyžadující povinně prodávat elektromobily a hybridy na úkor klasických vozů. Proměnu trendů pak dokazuje i pohled o 30 let zpět.

Český trh s novými automobily totiž byl v roce 1994 zcela odlišný proti tomu dnešnímu. Elektromobily nebo hybridy byly vzdálenou budoucností. Na svůj boom teprve čekala i SUV, byť první vlaštovky se už tehdy objevovaly, byť ještě spíše ve formě civilních off-roadů. Nenasycený trh každopádně nakupoval ve velkém, otevřené hranice a dovoz aut ze Západu byly stále čerstvou novinkou.

Patrné to bylo i na prodejích, kterým vládly zcela jiné značky než dnes, jak dokazují historická data Svazu dovozců automobilů. Celkem se u nás v roce 1994 prodalo z dnešního pohledu úsměvných 90 765 osobních automobilů (loni to přitom bylo 221 422), z toho 58 790 pocházelo od tuzemských výrobců. Naprostá většina z nich byly značky Škoda, v roce 1994 se ale u nás prodalo také 73 vozů značky Tatra.

Právě domácí Škoda zůstává stálicí i v roce 2024. Českému trhu nadále vládne, za deset měsíců letošního roku má na svém kontě dle statistik Svazu dovozců automobilů 66 334 registrovaných vozů. Jen jestli rok 1994 patřil tehdy nastupující Felicii, dnes je nejžádanějším modelem Octavia následovaná hned třemi SUV – Karoq, Kodiaq a Kamiq.

Historické změny jsou přitom znatelné právě i na té kdysi prezentované kolonce „tuzemská výroba“. Jestliže v roce 1994 šlo jen o Škodu a Tatru (o pár let později také maloproducenty Kaipan a Gordon), dnes se na českém území vyrábějí i vozy jiných značek. V Kolíně má dnes svou továrnu Toyota, kterou dříve vlastnila společně s Citroënem a Peugeotem. V Nošovicích se vyrábějí vozy korejské značky Hyundai a Škoda ve svém závodě v Kvasinách vyrábí také Seat Ateca, tedy kompaktní SUV koncernové značky původem ze Španělska.

V mnoha ohledech se proměnilo rovněž pořadí nejprodávanějších značek na českém trhu. V roce 1994 byl druhý Volkswagen, který aktuálně, za deset měsíců letošního roku, drží až čtvrté místo. Dostaly se před něj Hyundai a Toyota, jež v roce 1994 byly ještě mimo top ten. Čas i30, Tucsonu nebo úsporných hybridů Toyoty zkrátka měl teprve přijít.

Třetí příčku držel v roce 1994 Opel, čtvrtý následoval Seat a pátý byl Ford.

Značka Prodeje v roce 1994
Škoda 58 717
VW 4 596
Opel 3 973
Seat 3 805
Ford 2 470
Renault 2 459
Mazda 2 371
Peugeot 1 678
Honda 1 307
Daewoo 1 177
Lada 1 177
Hyundai 1 079
Toyota 852
Nissan 724
Mitsubishi 650
Fiat 590
BMW 524
Mercedes 481
Citroen 471
Audi 362